Dyreparken i Kristiansand

Af Esme Emma Sutcu

Blot en time fra København ligger den sejeste Dyrepark med oplevelser til dagevis. Min skønne datter og jeg tog rejsen til Dyreparken i Kristiansand i Norge, og havde en vidunderlig tur med mange gode oplevelser og minder, som vi kommer til at have for evigt. Derfor har jeg lavet en guide af rejsen og oplevelsen.

Rejsen
Vi fløj fra Kastrup kl 08.10 og landede 09.20 i Oslo. Og så fløj vi videre til Kristiansand, hvor vi landede 10.55. Derfra kørte vi i bil til vores hotel, som kun tog 10-15 minutter.

Overnatning
Der er tre forskellige steder at overnatte i Dyreparken. Abra Havn, som er i sørøvertema, Kardemomme By, som er midt inde i parken, og så er der Dyreparken Hotell, som vi blev placeret i. Det lå cirka 20 meter fra indgangen til Dyreparken, så det var ganske perfekt.

Hele hotellet er indrettet i dyretema, og de var virkelig gået op i detaljerne. Vores værelse var silkeaben, så der var plakater af det og en masse andre små dyredetaljer. Efter vi havde checket ind og stillet vores kufferter hoppede vi direkte ind i Dyreparken.

Dyreparken
Dyreparken er giga stort! Så vi tog den i bidder. Vi startede i det første område, som er begyndelsen af parken. Her var alt i sørøvertema med skibe og shows med pirater. Det var min datter helt opslugt af, så der stod vi i noget tid.

Frokost
Og så skulle vi have frokost. Klokken var blevet 13, og vi var skrupsultne. Vi spiste frokost på et italiensk madhus, som havde en stor buffet. Det var ikke den mest ophidsende oplevelse, men det var ok fint. Vi endte med at spise der alle tre dage faktisk.

Forlystelsesområdet
Lidt længere oppe er der et stort forlystelsesområde a la Bakken. Det er gratis at prøve tingene, efter man har betalt for indgangen, så det var rart ikke hele tiden at skulle have penge op. Og så var køerne næsten ikke eksisterende. Jeg ved ikke, om det bare var fordi, det er 15 år siden, jeg sidst var på Bakken, men noget siger mig, at turene var en anelse kortere, hvilket gav større udskiftning i forlystelserne, hvilket er super praktisk med utålmodige børn.

Sirkus Jesper
Om aftenen var vi inde og se Sirkus Jesper. Det var noget af det sjoveste, jeg længe havde set. Også min datter var helt solgt. Dog var sprogbarrieren lidt ærgerlig, for de danske børn havde lidt svært ved at forstå, hvad der blev sagt. Men til gengæld var det meget faldenpåhale-komik, og det kan jo heldigvis forstås af alle.

Det bedste var, at man efter showet kunne hilse på den smukke ballerina.

Afrika
Næste morgen skulle vi på morgensafari i det område i Dyreparken, der hed Afrika. Det er en slags Zoologisk Have med alverdens dyr. Børnene skulle hjælpe dyrepasseren med at vække dyrene og give dem morgenmad. Sjov og spændende oplevelse. Især giraffen med den ekstremt lange tunge, havde vi stor optur over.

Min utroligt modige datter havde ikke noget imod at holde en vaskeægte levende pytonslange. Jeg skulle dog ikke nyde noget, så holdt mig lidt på afstand.

Efter noget frokost vandrede vi videre rundt i parken og kom nu til Kardemomme By. Her er alt opstillet som i børnebogen Folk & Røvere i Kardemommeby. Det er et super fint sted, og man kan også bo her i små hytter.

Klapvogn
Vi vandrede rigtig meget, så jeg kan på det stærkeste anbefale, at man tager en rejseklapvogn med til turen. Dyreparken er ikke bare rigtig stor, men der er også meget stejlt til tider. Så der kan de små ben godt have svært ved at følge med. Man kan også leje små trækvogne, hvis det er. Jeg er dog rigtig glad for, at nogle af de andre mødre havde anbefalet mig, at tage en klapvogn med. Så det tip giver jeg gladeligt videre.

Hakkebakkeskoven
Om eftermiddagen var vi inviteret ind til Hakkebakkeskovens Filmstudio, som lå længere oppe i parken. Her fik vi en rundtur inde i deres stop motion animation studio og fik beskrevet, hvordan de har lavet den nye version af Dyrene fra Hakkebakkeskoven, som havde premiere her i april.

Live performance
Efterfølgende skulle vi ind i et bumletog og køre igennem skoven, hvor vi fik en live performance af selve filmen. Man kan vel kalde det for en slags 4D teater-oplevelse. Det var nok den absolut fedeste ved hele turen. Musen, ræven og alle de andre løb rundt og sang og dansede, mens de performede hele historien. Alle børnene levede sig ind i det. Ret genialt fundet på.

Den aften var vi rimelig trætte på grund af så mange indtryk. Så efter en hurtig aftensmad, var det bare i seng med det samme. Aldrig har jeg sovet så godt, som jeg gjorde på de to nætter. Det var så dejligt.

Hjemturen
Dagen efter fik vi en stor morgenmad, og så gik vi rundt i parken et par timer, inden vi skulle køre til lufthavnen igen tidlig eftermiddag. På flyveturen hjem fløj vi direkte fra Kristiansand til Kastrup. Det tog kun en time, så det var bare ganske perfekt. Og min store datter fik lov at sidde hele alene med sin veninde, mens mødrene sad foran.