Berlin med en fem-årig er en fest

Himmelbeet i Berlin med børn
I Himmelbeet i Berlin

Jeg har været i Berlin med min fem-årige datter. Vi fik en masse dejlige oplevelser, så jeg har lavet en rejseguide til, hvorfor Berlin altid er en god ide for børnefamilier.

Fly

Billetter til Berlin er mega billige. Nogen gange kan man komme afsted for kun 199 kr per vej. Og med en flyvetur på under en time, er det en af de nemmeste rejsedestinationer fra København.

Fjernsynstårnet i Berlin

Overnatning

Jeg havde hjemmefra lavet en aftale med en venindes underbo, som var ude at rejse, at vi kunne bo i deres lejlighed. Lejligheden var på Neue Schønhauser Strasse som er i Mitte. Det var en stor lejlighed, men fordi det kun var mig og min datter, fik vi det til en rigtig lav pris. Der er også airbnb, men så er der selvfølgelig også hoteller. Og her er Berlin igen et af europas billigste, når det kommer til hotelværelser. Du kan bo nogle ret nice steder til kun et par hundrede kr per nat.

Rosenthaler Platz for at lede efter næste bus

Transport

Vi kørte i bus til alt! – på nær når vi gik. Vi nåede ikke at prøve letbanen, selvom den også skulle være rigtig effektiv. Og vi fik heller ikke prøvet metro eller taxa. Vi tog simpelthen bussen rundt til alt. De kører hele tiden og systemet er nemt at navigere rundt i. Jeg brugte rutebeskrivelsen på korte på min iphone, og det virkede helt fint. Men vi skulle nok helt klart have undersøgt muligheden for at få en weekly travel card eller noget. For vi betalte per bustur, så det løb lidt op. Men igen, alt i Berlin er så meget billigere end Danmark. Pris per bustur: 1.70-2.40 euro. Børn under 6 år gratis.

Ovenpå i en dobbeltdækkerbus, som var en attraktion i sig selv

Hvad man kan lave

Legepladser brugte vi meget af vores tid på. Og dem er der mange af i Berlin. De er placeret midt på gaden, og er ikke gemt væk som i København. Mange af dem er i fin stand og tilbyder en masse man kan lege med. Der er altid børn i alle mulige nationaliteter, så det er både spændende for mor og barn. Pris: Gratis.

Masser af legepladser og masser af børn, der vil lege

Jeg har i over et år lovet min datter at hun måtte få en manicure denne sommer. Så da vi var i Berlin, fandt vi en neglesalon, og så blev vi to piger ellers forkælet med en omgang håndmassage samt neglelak. Pris: 9 euro for voksen, 5 euro for barn.

Børne manicure
Børnemanicure

Check Point Charlie var en sjov oplevelse for både min datter og jeg. Jeg har aldrig set det før, selvom jeg har været i Berlin mange gange. Og så gav det mig også en mulighed for at oplyse min datter lidt om historien mellem øst og vest og lidt nazisme. Meget lidt nazisme, da hun stadig er alt for lille. Pris: Gratis, souvenirmagnet: 5 euro.

Masser af is til de turisterne, der besøger Checkpoint Charlie

Mad

Vi havde nogle rigtig gode madoplevelser. Der er mange gode restauranter overalt, og især Mitte er proppet med lækre restauranter fra alle mulige dele af verden.

Vi spiste blandt andet på Mr. Vuong to aftener i streg. Her har de frisk nuddelsalatsuppe og en børnenuddelsuppe. Det er kvalitetsmad, der også smager godt, samtidig med det er billigt. Pris: 20 euro for mad og drikke til voksen og barn.

I Holzmarkt, som er en selvudnævnt Hippie-kommune i Berlin, kan man få mega gode pizzaer på strandbaren Pampa. Vi købte kun en, og den var stor nok til, at man kan dele den mellem mor og barn. Pris: 10 euro

Og så fik vi selvfølgelig kebab fra Mustafas Gemusekebab, som ifølge anmelderne er verdens bedste kebab. Og det er ikke løgn! Den er simpelthen formidabel, både ifølge moren og barnet. Netop pga populariteten er der som regel 45-60 minutters kø. Inde på Yelp skriver en anmelder også, at det at besøge Mustafas er som at føde: det tager lang tid, det ret smertefuldt, men når du endelig smager den, var det det hele værd. Vi var heldige og kom igennem på blot 35 minutter. Og det var fordi, vi allerede var der 11.00. Så kom i god tid og ikke fem minutter efter, du og barnet er sultent, for så blir i bare hangry. Pris: 2 kebabs, 1 ayran og 1 cola 12 euro.

I Berlin laver de nok noget af det bedste “hausgemacht” is i verden. Og jeg spiser normalt ikke is, det er ikke lige det, jeg er mest fan af. Men sådan en omgang hjemmelavet jordbær og chokolade, det kan jeg altså ikke stå for.

Lækkert hausgemacht gelatto

Ellers er der jo altid gode gamle Edeka. Du kan finde den nærmeste Edeka på din iPhone, hvis du går ind i kortet på din telefon og skriver Edeka. De er over det hele. Vi handlede en enkelt gang og havde morgenmad (røræg og bacon og salat) til hele ugen plus lidt snack. Pris: 20 euro. (madvarer er virkelig billige)

Shopping

Alt i Berlin er bare lidt billigere end København. Selv shopping i de helt almindelige butikker vi også har, er billigere. Fx købte jeg et par jeans i Monki dernede. Herhjemme koster de 400 kr, men i Berlin kun 350 kr.

Lige pludselig var der fire af dem!

Og det er jo altid sjovt at shoppe med min lille mini me. Vi var også i Primark og fik købt nogle essentials som strømpebukser, strømper og undertøj til min datter. Nu er efterårstilbehøret i hvert fald på plads for hende.

Og så fandt vi vintagebutikken Made in Berlin, som har et gigantisk udvalg af vintagekjoler. Min datter og jeg brugte lang tid i den butik, da den rent visuelt er et besøg værd.

Vintagekjoler i Made in Berlin

Det var en virkelig sjov ferie, som var meget anderledes end dem, vi normalt plejer at tage på. Det plejer altid at involvere sol og strand. Men sol og storby er altså slet ikke så galt, så afsted med børnene under armen og hyg dig i dejlige Berlin.

Kærligst Esme Emma Sutcu

2 comments / Add your comment below

1. Lyder som en helt perfekt ferie.

Jeg var i Berlin med min teen-datter i sommer og gad da virkelig godt have kendt til den vintageshop.

Tak for gode tips.

1. Ja, den er i hvert fald et besøg (eller to) værd. Jeg købte en fantastisk lyserød marengskjole, som jeg ingen anelse har om hvornår jeg skal have på, men smuk, det er den! 🙂