Hvad du skal gøre på en weekendtur til Fårup Sommerland

Af Esme Emma Sutcu

Da min datter var tre år, besøgte vi Fårup Sommerland, som er oppe i det nordlige Jylland. Der er langt! Især når man kommer fra Frederiksberg. Her er min guide til københavnere, der overvejer turen derop UDEN bil.

Togtur

Min datter er ekstremt plaget af køresyge. Selv 7 minutter i en bil kan få hende til at kaste op og have det dårligt i kroppen i timevis. Derfor er bilture ingen option for os, og vi må ty til det offentlige. Det er der nogen, der synes er besværligt. Men vi er blevet rigtig glade for at rejse rundt i Danmark i tog og busser.

Derfor tog vi selvfølgelig også det offentlige til Fårup Sommerland. Det tog os præcis syv timer fra vores dør på Frederiksberg til vores hytte i campingområdet lige ved Fårup Sommerland. Vi kunne have fløjet frem og tilbage til Kreta på den tid…men oh, well! Vi havde en dejlig togtur op igennem det jyske, med masser af plads og mange søde børn at lege med.

Efter at være ankommet fredag aften og hoppet i vores senge (gør alle ikke det, når de skal overnatte et nyt sted?) gik vi tidligt i seng. Lørdag morgen havde vi et langt program foran os. Ud af vores søde hyttevinduer kunne vi se, det øsregnede. Men skidt pyt! Vi skulle endelig ind til Fårup Sommerland og se herlighederne.

Ny Aquapark

Det første vi skulle se, var den sjove nye Aquapark. Den var pænt vild, og man blev ret våd, så vi takkede pænt nej tak til en tur. Vi er nogle divaer i junglen! I know!

Efter vi havde set på de andre vovehalse kaste os over den vilde rutschetur, og komme tilbage drivvåde, gik vi videre. Pludselig så vi en mini-rutschebane, så jeg tog en tur med min datter. Hun stortudede så under alle fire runder, den tur varede…såeh, det skulle vi ikke igen!

Heldigvis mødte vi hurtigt maskotten Egernet, som gav gode krammere. Og så videre og kigge rundt i parken. Vi kom forbi en bil-bane. Så der skulle min datter have en tur. Det blev hun hurtigt meget glad for.. I bilen var der blot en enkelt pedal, som man kunne træde på, og så kørte bilen bare. Så det var bare ring i ring igen og igen – igen og igen… Det er bare de mest simple ting, min datter er fan af. Herligt. Så kunne jeg drikke kaffe, mens jeg nød solen som stille og roligt tittede frem fra skyerne.

Vi spiste utrolig meget is, vafler, candyfloss, sodavand og slik. Jeg er sikker på, at jeg tog fem kilo på under den weekend. Men sådan er det jo med ferie og rejser – der skal bare voldædes af de mest syntetiske, usunde og tomme kalorier. . ellers er det jo ikke rigtig ferie.

Tre gode ting ved Fårup Sommerland

Det var en dejlig oplevelse at være i Fårup Sommerland. Men der var især tre ting, der gjorde mest indtryk på mig:

1. Noget af det første, jeg bemærkede var, hvor lækker en park Fårup Sommerland er. Alt var så pænt og rent og virkede overhovedet ikke brugt og slidt. Det gør det ellers ofte i sådanne parker, synes jeg.
  2. Hvad der viste sig at være enormt rart, var, at alt var gratis, efter man køber indgang. Til forskel fra Tivoli eller Bakken, hvor man føler, man bliver ruineret, hver gang man skal betale 200 kroner for at en lille familie, kan prøve noget sammen – EFTER man har betalt for at komme ind. Så det slipper du for herinde, efter du har betalt din indgang, som koster mellem 215 og 240 kroner.
  3. Personalet! Ja, tak! Hvor var de mega super duper flinke! De var glade, rolige og havde så meget overskud til de små børn – måske er det bare en jydeting, men det er virkelig dejligt med folk, der er søde og smilende i lige præcis dette fag.

Dagen efter vendte vi snuden mod Hovedstaden, som i mellemtiden var ved at komme sig over flere dages distortion-ragnarok.

Hvornår skal man tage afsted med børnene?

Det var en voldsom god oplevelse, og min datter elskede hvert minut af hele turen. MEN jeg ville jeg anbefale, at man venter, til ens barn er minimum 4 år gammel. Min datter hyggede sig rigeligt nok, men med alt det besvær taget i betragtning, at tage den lange togtur, vil jeg anbefale at man venter. Til gengæld er det SÅ MEGET det værd. Afsted storbyrotter. Nyd togturen og rejsen gennem de jyske marker. Det er egentlig ret pænt.

Kærligst Esme Emma Sutcu.